باورهای غلط درباره‌ی تجربه کاربری

اشتباهات رایج؛ مردم مقالۀ من را می‌خوانند!

در سال 2013 چارت‌بیت (Chartbeat) که ارائه دهنده‌ی ابزارهای تحلیلی است سایت Slate و وبسایت های دیگر را مورد تحلیل قرار داد و دریافت که بیشتر بازدیدکنندگان تنها حدود 50 الی 60% یک صفحه مقاله را مرور می کنند...

تیر 31, 1400     935 نفر


* نوشته زولتان کلین


باور غلط شماره یک: مردم به خواندن صفحات وب ادامه می دهند


افراد تنها زمانی صفحات وب را کلمه به کلمه می‌خوانند که واقعاً به محتوای آن علاقه‌مند باشند. آنها معمولاً با سرسری و سطحی تندخوانی کردن صفحات، به دنبال کلمات کلیدی هایلایت شده، عناوین قابل‌فهم، پاراگراف های کوتاه و لیست هایی که قابلیت مرور اجمالی دارند می‌گردند. از آنجایی که افراد عجله دارند تا همان بخشی از اطلاعات را که به دنبالش هستند پیدا کنند، از آنچه برایشان نامربوط است ندیده رد خواهند شد.
بنابراین توقع نداشته باشید که مردم محتوایی را بخوانند که به نظر نه به راحتی قابل مرور بوده و نه به آنها مربوط است، درنتیجه باید از بلوک های طولانی متن، اطلاعات غیرضروری، نوشته های تبلیغاتی و «پرحرفی» در وب خودداری کرد. 

افراد تنها زمانی صفحات وب را کلمه به کلمه می‌خوانند که واقعاً به محتوای آن علاقه‌مند باشند 

کاربران چقدر کوتاه و مختصر می خوانند؟

• در سال 2013 چارت‌بیت (Chartbeat) که ارائه دهنده‌ی ابزارهای تحلیلی است سایت Slate و وبسایت های دیگر را مورد تحلیل قرار داد و دریافت که بیشتر بازدیدکنندگان تنها حدود 50 الی 60% یک صفحه مقاله را مرور می کنند. جالب‌تر آنکه به نظر می‌رسد هیچ ارتباطی میان به اشتراک گذاری و مرور اطلاعات وجود ندارد: افراد حتی بدون خواندن مقالات تان آن ها را بلافاصله به اشتراک می‌گذارند - شما خواندن این مقاله را تمام نمی کنید
• رفتار مرور سطحی و تندخوانی که ما در مواجهه با بسیاری از مطالب آنلاین بروز می دهیم حتی بر نحوه‌ی خواندن و درک ما از رمان ها و سایر متون چاپی با قالب طولانی تاثیر می‌گذارد - محققان می‌گویند مرور سطحی و تندخوانی آنلاین به خواندن جدی و مصمم متن ضربه می‌زند.
• مطالعه‌ی ردیابی چشم جاکوب نیلسن (Jakob Nielsen) از سال 2008 نشان داد که در یک صفحه وب معمولی عملاً کمتر از 20% محتوای متن خوانده می شود.
• در یک تست کاربردپذیری دیگر، نیلسن سبک های متفاوت جمله‌بندی برای وبسایت را مورد آزمون قرار داد. تولید محتوای مختصر، هدفمند و دارای قابلیت مرور اجمالی منجر به 124% کاربردپذیری بیشتر شد.
• در یک مطالعه‌ی کاربردپذیری، گری مک‌گاوِرن (Gerry McGovern) پی‌برد که از هر 15 کاربر تنها 1 نفر می‌تواند پاره‌ای مشخص از اطلاعات که به صورت قابل مرور در صفحه قرار نگرفته است را پیدا کند.
• استیو کروگ (Steve Krug) در Don’t Make Me Think ادعا می کند که یکی از مهم ترین واقعیت ها در مورد کاربران وب این است که آن ها نمی خوانند بلکه مرور (اسکن) می‌کنند

اگر افراد همان پاره‌ای از اطلاعات را که مدنظر داشتند را پیدا کنند، احتمالاً آن مطلب را کلمه به کلمه می‌خوانند 

چه زمانی مردم متن را کلمه به کلمه می خوانند:

• اگر افراد همان پاره‌ای از اطلاعات را که مدنظر داشتند را پیدا کنند، احتمالاً آن مطلب را کلمه به کلمه می‌خوانند.
• تحقیقات نشان می دهد که اگر افراد پاره‌ای از اطلاعات را برای لذت بردن بخوانند، آن را عمیق تر خوانده و خواندن حتی بر روی صفحه‌ی کامپیوتر نیز برایشان راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود.
• مطالعات نشان می دهند که خوانندگانی روشمند در وب وجود دارند که معمولاً متن را مرور نمی‌کنند بلکه آن را از بالا تا پایین می خوانند.
• صفحات به خوبی ساخت یافته که برای سرسری خواندن طراحی شده‌اند احتمال بیشتری برای خوانده شدن دارند.

نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
نظرات کاربران