بانک مسکن، سامانه ساجام را برگزید

بانک مسکن، سامانه ساجام را برگزید

با گسترش روز افزون نیاز به اطلاعات دارایی ها و منابع سازمانی، بانک مسکن به عنوان نهادی که دارنده ی حجم انبوهی از املاک متنوع در سراسر کشور، در سال 1392 تصمیم به خرید سامانه جامع مدیریت املاک و مستغلات گرفت.

تیر 31, 1400     1249 نفر

دانلود کاتالوگ ساجام
سامانه جامع مدیریت املاک و مستغلات پالیز به سفارش بانک مسکن از سال 1392 در حال تولید و توسعه است. این سامانه دارای بخش های متخلفی است که فراخور نیاز سازمان تولید شده بدلیل نگاه کاربردی که تیم تولید در اجرای طرح داشته هر یک از بخش ها تا حد امکان، مجزا از دیگر اجزای سامانه قادر به فعالیت است. امکانات ساجام به صورت خلاصه به این شرح است :
1- قابلیت ثبت اطلاعات دقیق ملکی (شناسه ملکی) :
این بخش شامل فرم‌های دقیق و جامعی برای درج اطلاعات ثبتی املاک در دسته بندی های مختلف (املاک ملکی، استیجاری، تملیکی و ...) می باشد. امکاناتی نظیر قابلیت آپلود اسناد و امکان تنظیم فیلترها در جستجوی املاک کارایی این بخش را افزایش داده اند. امکان تعریف زمان درج و یا به روز رسانی اطلاعات به تفکیک برای هر استان در این سامانه وجود دارد.
2- قابلیت ثبت اطلاعات دقیق فنی املاک (شناسه فنی) :
در این بخش اطلاعات دقیق فنی و مهندسی ملک در بیش از 200 فرم جمع آوری می شود. تکمیل این بخش حاصل همکاری تعداد زیادی از مهندسان امور مختلف ساختمانی و معماران متخصص می باشد. در این قسمت تلاش شده تا برای تمام تجهیزات ساختمانی فرم هایی طراحی شود.
3- بودجه بندی هوشمند :
طبیعی است که نوسازی ساختمانها نیاز به تخصیص بودجه خواهد داشت. اما چگونگی تخصیص این بودجه بسیار مهم است. طی بازه زمانی مشخص، تمامی ادارات، اقدام به ثبت هزینه های بودجه ای خویش به صورت پیش نویس، در سامانه می نمایند که نقطه میانگین از این داده ها استخراج و با افزایش و کاهش 10 درصدی نسبت به نقطه میانگین، بازه مورد قبول جهت ثبت هزینه ها مشخص می گردد. در هنگام ثبت درخواست نهایی بودجه توسط هر یک از مدیریت ها چنانچه هزینه در بازه ی فوق الذکر، قرار گیرد به رنگ سبز و در غیر این صورت به رنگ قرمز نامیش داده خواهد شد، لیکن از ثبت آن جلوگیری به عمل نمی آورد. از میانگین درخواست های قبلی تایید شده نیز در تشخیص واقعی بودن مبلغ بودجه درخواستی استفاده می شود و نتایج به شکل جداول و یا هشدار به مدیر مربوطه نمایش داده می شود.
4- فروش املاک مازاد :
املاکی که در بخش مدیریت واحدها از زیرمجموعه ی شناسنامه ملکی، به عنوان مازاد شناخته می شوند برای تعیین تکلیف، در این قسمت قابل مشاهده و مدیریت خواهند بود. املاکی که به عنوان املاک مازاد شناخته می شوند قابل بازگشت نیستند.
فهرست املاک مازاد بر اساس هر یک از ستون های آن، قابلیت فیلتر نمودن دارد. هر رکورد از این فهرست، دارای سه نوع وضعیت، جزئیات (ادامه ی فرآیندها) و تاریخچه‌ی اقدامات است.
برای شروع فرآیند واگذاری ملک مازاد، مراحل دوازده گانه ای وجود دارد که طی آن تمامی مجوزها و مصوبات مورد نیاز برای فروش یک ملک، در سامانه بارگذاری شده و در انتها پرونده، بایگانی می گردد.
این مراحل به صورت متوالی و در پی هم تنظیم شده اند و ورود به هر مرحله نیازمند اتمام فرآیند مرحله‌ی قبل خواهد بود.
5- ثبت گزارشات و مدیریت برنامه های کاری :
در این سامانه پروژه های درخواستی برای بازسازی، احداث، مقاوم سازی و توسعه بنا، با درج اطلاعات پایه، توسط مدیران پروژه ها ثبت شده و برای بررسی های همه جانبه از جمله: طراحی، اخذ مصوبه هیات مدیره، تامین هزینه های طراحی، اجرا، نظارت، اخذ پروانه، نظام مهندسی، انتخاب پیمانکار و ... در طی فرآیند مشخص وارد اداره کل ساختمان می شوند.
مراحل پیشرفت پروژه به همراه درصد پیشرفت، براساس زمان بندی کلی و شرح کلیه اقدامات در مراحل مشخص می شود. در هر کدام از فازهای پیشرفتی پروژه امکان گزارش گیری عملکرد به تفکیک فرآیندهای تعریف شده وجود دارد.
همچنین این سیستم متصل به برنامه زمان بندی تعریف شده برای هر پروژه بوده و امکان گزارش گیری کلی و جزئی از مراحل کار نیز ممکن خواهد بود. بر این مبنا درصد پیشرفت فیزیکی طبق برنامه، درصد پیشرفت واقعی، پیش بینی زمان اتمام کار و زمان واقعی اتمام کار پردازش خواهد شد. این بخش دارای فرآیندهای مرحله ای و گسترده ای است که دارای داشبورد مدیریتی سطح بندی شده نیز می باشد.
در این سامانه مدیران پروژه و همچنین روءسای دوایر می توانند اقدام به ثبت پروژه نموده و برای هر پروژه تعدادی برنامه کاری ثبت کرده و به کارشناسان مربوطه ارجاع دهند. کارشناسان وارد سیستم شده و با مشاهده برنامه های کاری خود، بر روی آن کار کرده و گزارش عملکرد روزانه خود را ثبت می نمایند. با پایان تمام برنامه‌های کاری یک پروژه و همچنین تایید مدیر و کارشناس کنترل پروژه، آن پروژه به پایان می رسد.
6- خانه های سازمانی
در این بخش امکان مدیریت املاک خانه های سازمانی، فراهم است. از خصوصیات برجسته این قسمت می‌توان به امکان تنظیم هشدار اخطار برای فرارسیدن زمان تمدید یا اتمام قرارداد املاک استیجاری اشاره نمود.
7- انشعابات :
در این بخش امکان درج اطلاعات قبوض آب، برق و گاز مصرفی هر واحد از ساختمان به صورت مجزا وجود دارد. بر این اساس امکان گزارشگیری دقیق بر مبنای سال، بازه زمانی مشخص، نوع انشعاب، استان، شهر، ساختمان و واحد وجود دارد.
8- رتبه بندی فیزیکی :
در این سامانه، بر اساس اطلاعات وارد شده در بخشهای قبلی و همچنین سوالهای مطرح شده در همین بخش، به هر ساختمان رتبه ای تخصیص داده می شود که حاصل تحلیل فنی تمام اطلاعات با در نظر گرفتن درصد تاثیر گذاری هر سوال می باشد. نتایج حاصل از این قسمت، در تصمیم گیری مدیران برای تخصیص بودجه به بخش های مختلف، تاثیرگذار است.
9- ارگونومی :
ارزیابی ارگونومی ساختمان از دید کارمندان مستقر، در این سامانه انجام می شود. دریافت نظرات کارمندان و اعمال تغییرات در سازمان، محسنات بسیاری از جمله بالا رفتن کارایی کارکنان و بازدهی آنها، تحلیل هوشمند نیازمندی بودجه ای هر ساختمان برای نوسازی و تعمیر و جلوگیری از به هدر رفتن انرژی در ساختمان مربوطه، به دنبال خواهد داشت.
این روند به شکل دریافت نظرات کارکنان، نمایش جدول خروجی و اعمال نتایج در بخش رتبه بندی خواهد بود.
10- مدیریت درخواست های دریافت خدمات و تجهیزات :
در این سامانه امکان ثبت درخواستها ، پیشنهادات و تخطی ها برای کاربران و مدیریت درخواستهای محلی برای مدیران منطقه ای و مدیریت کل درخواستها برای مدیران مرکزی تعبیه شده است.
11- جستجو و گزارشگیری جامع :
به منظور دریافت گزارش های متنوعی که احیاناً در بخش های مختلف سامانه دیده نشده است بخش مجزایی برای جستجوی جامع تمامی رکوردهای موجود در سامانه در نظر گرفته شده است.
پس از پنل جستجو، فهرست تمامی املاک قرار گرفته که بر اساس هر یک از ستون های آن، قابلیت فیلتر نمودن نتایج را دارد. امکان مشاهده ی جزئیات هر ملک که در بخش های مختلف سامانه درج شده به صورت منسجم و طی یک پرونده، از امکانات این بخش است. این صفحه امکان چاپ را نیز داراست.

نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
نظرات کاربران